KULTURÁLIS ÖRÖKSÉG

FENNTARTHATÓSÁG

DIGITALIZÁCIÓ

DIMOP_PLUSZ-1.1.2/A-24-2025-00113

Kedvezményezett neve: InnoTeq Informatikai, Szolgáltató és Tanácsadó Korlátolt Felelősségű Társaság
A projekt azonosító száma: DIMOP_PLUSZ-1.1.2/A-24-2025-00113
A fejlesztés tárgya: Virtuális valóság alapú intelligens oktatási és szimulációs platform Ipar 4.0 folyamatok támogatására”
A szerződött támogatás összege: 35 000 000 Ft
A projekt tervezett befejezési dátuma: 2026.09.30.

„A projekt az Európai Unió támogatásával, a magyar állam társfinanszírozásával valósult meg.”

A projekt tartalmának részletes bemutatása

A projekt célja egy virtuális valóság (VR) eszközökre épülő, integrált szimulációs- és oktatástechnológiai rendszer kifejlesztése, amely elsősorban az Ipar 4.0 rendszerek betanítását és a piaci szereplők továbbképzési folyamatait teszi hatékonyabbá és költségkímélőbbé. A létrejövő termék egy komplex technológiai megoldás egy rendszer-szintű szolgáltatás és technológia hardveres és szoftveres elemekkel, valamint metodikai iránymutatással.

A projekt keretében létrejövő, közvetlenül piacra vihető termék, amely közvetlenül alkalmazható ipari és oktatási környezetekben. Az új technológia összetevői:

1. VR-alapú tréningrendszer

– Valósághű szimulációk: A rendszer központi modulja lehetővé teszi, hogy a munkavállalók interaktív, háromdimenziós virtuális környezetben gyakoroljanak különböző munkafolyamatokat – például gépkezelést, össze- és szétszerelést, hibajavítást vagy karbantartási feladatokat.

-Dinamikus forgatókönyvek: A szoftverben beépített logika alapján valós időben változhatnak a szituációk (például meghibásodás, vészhelyzet), így a dolgozók felkészülhetnek a váratlan helyzetekre is.

-Balesetmentes tanulókörnyezet: Minden gyakorlás virtuális térben zajlik, így veszélyes folyamatok is betaníthatók anélkül, hogy valódi kockázat merülne fel, vagy le kellene állítani a termelést.

2. Oktatási és módszertani modul

-AI-alapú személyre szabott tanulás: Az integrált mesterséges intelligencia megoldás folyamatosan elemzi a résztvevők teljesítményét, és a fejlődési ütemükhöz igazodva ajánl új feladatokat vagy ismétlő modulokat.

-Motiváció és gamifikáció: Pontozási rendszerekkel, kihívásokkal és ranglistákkal ösztönzi a felhasználókat a még magasabb szintű teljesítmény elérésére.

-Többnyelvű tartalom: A modul képes különböző nyelvekre és kulturális sajátosságokra szabott oktatási anyagokat megjeleníteni, így a multinacionális vállalatok is egységes tréningrendszert alkalmazhatnak.

3. Kooperációs, multi-user környezet

– Valós idejű közös gyakorlás: Több felhasználó is beléphet ugyanabba a virtuális térbe, lehetővé téve a csoportos feladatmegoldást, betanítást, a közös mérnöki elemzést vagy azonnali szakértői tanácsadást.

– Kommunikációs csatornák: Interaktív valós idejű kommunikációs csatornák (pl. hang), valamint megosztott virtuális objektumok segítik a kollégákat abban, hogy úgy működjenek együtt, mintha valódi térben lennének. A tréning külső eszközről is felügyelhető valós időben.

– Rugalmas szerepkörök: A rendszer támogathat különböző felhasználói profilokat (például oktató, tanuló, megfigyelő), így eltérő jogosultsággal és felelősségi körrel vehetnek részt a képzésekben.

4. Hardver-infrastruktúra és labor

– A rendszer részét képező VR-eszközök (headsetek, vezérlők) és szenzorok telepítése, amely biztosítja a stabil és megbízható működést.

– Moduláris VR-labor kialakítása, amely akár több iparági szereplő számára is hozzáférést biztosíthat a tréningprogramokhoz.

5. Tartalomkezelő (Content Management) és értékelő modul

– Rugalmas felület, ahol a vállalati oktatók vagy rendszergazdák áttekinthetik és kezelhetik tananyagaikat és felhasználóiakat.

– Automatizált kiértékelő és vizsgarendszer, amely méri és kiértékeli a felhasználók teljesítményét és fejlődését.

A VR-eszközök, a kliens- és szerveroldali szoftveres modulok és adatbázisok, a modulárisan bővíthető oktatási tartalmak, tartalomkezelő felületek és a módszertani útmutatók egyaránt hozzátartoznak ahhoz az ökoszisztémához, amely a projekt zárását követően azonnal piacra vihető és éles környezetbe telepíthető.

A fejlesztés során teljesen funkcionális VR tréning-labor kerül kialakításra, mely skálázható és rövid időn belül testreszabható különböző iparági igényekhez.

A szoftvermodulok és a hardveres összetevők egységes rendszerré integrálódnak, amely közvetlenül értékesíthető és üzemeltethető a gyártó- vagy képzőcégeknél.

A projekt keretében kialakuló VR-rendszer a piacon több formában is megjelenhet:

• Értékesíthető termék: A vállalatok megvásárolhatják a komplett rendszert (szoftver + hardver + metodika), és beépíthetik a saját oktatási struktúrájukba a kapcsolódó testreszabási, tananyagfejlesztési és üzemeltetési szolgáltatásokkal együtt.

• Szolgáltatási modell: Havonta vagy évente fizetett licencdíj ellenében, illetve tréningórákat vásárolva vehető igénybe a rendszer, így kisebb cégek is könnyen hozzáférhetnek.

• Technológiai integráció: Más vállalkozások, szoftverfejlesztők is átvehetik a rendszer egyes komponenseit, beágyazva azokat a már meglévő ipari szoftverkörnyezetbe

A kifejlesztendő rendszer egy VR eszközöket alkalmazó szimulációs labortechnológiai csomag, mely Ipar 4.0 rendszerek betanítási és továbbképzési feladatait támogatja.